Thursday, March 10, 2011

Oh… Ahmad Zaidi Md Zain…

THAMS dan AZMZ - Belangkas KHTP ...?

Pada tahun 2005, terdapat tiga pakej tender mesin dan peralatan yg dilaksanakan di Kulim Hi-Tech Park, di mana harga tender adalah lebih tinggi dari harga pasaran hingga jumlahnya mencecah lebih dari RM1 juta utk setiap satu seperti berikut:

Jenis Peralatan
Harga Tender (RM)
Nama Syarikat Pembekal
High Precision CNC Machine
4,000,000.00
Sinar Arena Sdn Bhd
Universal Cylindrical Grinding Machine
1,600,000.00
Teras Ikhlas Sdn Bhd
Precision Gear Hobbing
2,300,000.00
RAB Engineering Sdn Bhd

Adalah dipercayai bahawa harga pasaran bagi setiap mesin ni adalah kurang RM1 juta utk setiap satu.  Walau bagaimana pun, semua tender ni dijalankan juga dan bermula dari sinilah terbongkarnya proses memanipulasi tender utk kepentingan dua individu tu Ahmad Zaidi Md Zain (AZMZ) dan Tuan Hj Annuar Mohd Saffar (THAMS). 

Utk ketiga2 tender ni, mereka telah meletakkan syarikat proksi mereka, dan proses manipulasi ni dijalankan bersama dgn syarikat KGK Kanematsu di Sg Dua, Pulau Pinang.  Syarikat yg dianggap pengacau kepada tender ni tak akan diisu surat sokongan pembekal dari KGK Kanematsu.  Syarat surat sokongan ni adalah perlu, jika tak permohonan tender mereka akan ditolak lebih awal.

Peranan AZMZ, sejak bekerja dgn THAMS di Technology Park Malaysia (TPM) adalah menjadi orang kanan yg menjalankan segala suruhan THAMS.

Malangnya kerja ni telah dikesan oleh Jawatankuasa Audit Dalaman Tender Kulim Technology Park Corporation (KTPC).  Apabila terdapat syarikat yg menghantar surat sokongan ianya “dihilangkan” dari fail mereka dan syarikat proksi mereka yg dikesan tak menyertakan surat sokongan tiba2 ada surat sokongan yg telah dipalsukan oleh AZMZPihak KTPC mepunyai bukti dokumen yg dipalsukan ni.

Dari tiga tender disebutkan, hanya dua tender yg telah berjaya diperolehi oleh proksi THAMS dan AZMZ, tu RAB Engineering dan Teras Ikhlas.  Bandingan harga boleh dilakukan utk membuktikan bahawa mesin ni berharga jauh lebih rendah di pasaran berbanding dgn harga tender.

Bagi tender Sinar Arena Sdn Bhd, mereka telah menjalankan satu proses utk memaksa syarikat itu membeli mesin melalui KGK Kanematsu, tetapi ni berjaya dielakkan oleh Sinar Arena Sdn Bhd.  Sinar Arena Sdn Bhd cuba juga utk menukar peralatan dari jenama Jepun ke jenama United Kingdom, tetapi telah ditolak oleh Lembaga Tender Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi/MECD. 

Terdapat satu insiden apabila AZMZ bertindak dgn arahan THAMSmenghantar laporan penilaian dan surat yg berlainan versi kepada Ketua Setiausaha MECD, Dato Mangsor Saad waktu tu dan Dato’ Ahmad Shukri Tajuddin, Ketua Pegawai Eksekutif, KTPC.  Ni satu lagi unsur pemalsuan dokumen oleh AZMZ di bawah arahan THAMS.  Perkara ni dikesan apabila kedua-dua Dato’ Mangsor dan Dato’ Ahmad Shukri berjumpa dan membandingkan surat yg diterima oleh mereka.

Tahun 2006

AZMZ telah menggunakan satu syarikat KHT Engineering bersama Noor Hakimi yg juga pemilik syarikat Pisco Engineering, utk mendapatkan kontrak dari syarikat AKTY Technologies Sdn Bhd (Hishamuddin dan Abu Bakar) dari Prai, dgn cara yg salah iaitu menyatakan bahawa semua peralatan di Techno Centre milik KTPC adalah milik KHT Engineering.  Malah ’business card’ KHT Engineering dibuat menyerupai kad Kulim Technology Management Sdn Bhd (KTMSB) di mana THAMS ialah Pengarah Eksekutif, dan AZMZ ialah Penolong Pengurus (sekarang mungkin telah menjadi Pengurus Kanan).  Malah KHT juga turut ditulis di kad tersebut sebagai singkatan kepada Kulim Hi-Tech.  Perkara ni boleh disahkan oleh AKTY dan laporan polis juga sudah dibuat oleh KTPC.  Perkara ni bagaimana pun tak di akui kebenarannya oleh kedua-dua THAMS dan AZMZ, malah mereka memberi laporan bahawa tak tahu perkara ni berlaku dan berjalan didepan mata mereka selama dua tahun tanpa disedari langsung (amat mustahil). (Seperti yg aku ulas dlm KTMSB VS KTH VS AKTY VS PISCO)

Siasatan patut dilakukan ke atas aset dan kenderaan yg dimiliki oleh AZMZ yg tinggal di Taman Haruan ni.  Beliau adalah orang kanan THAMS sejak dari TPM lagi dan sampai la dok jadi BARUA setia.  Dipercayai Kia Carens adalah kenderaan yg diberikan oleh RAB Engineering kepadanya.

Adalah diharap siasatan dilakukan keatas Mr Koay, KGK Kanematsu, RAB Engineering dan Teras Ikhlas Sdn Bhd utk menyiasat jika ada terdapat perpindahan wang dari mereka kepada AZMZ dan THAMS.

Satu lagi syarikat yg mempunyai hubungan baik dgn AZMZ ialah Asian Autotec Sdn Bhd. (Bab company ni boleh rujuk kat Isu Tender KTPC - Mesin CNC Waterjet).

Wahai Tok Janggut... sudah la. Bawak2 bertaubat sama... Cukuq buang la janggut tu kalau perangai tak senonoh macam tu... dasar manusia bertopengkan janggut nak tunjuk alim la konon...
AZMZ - Manusia bertopengkan janggut dan
 bersongkok tinggi lagak macam Umno,
inilah perangai PAS totok.

5 comments:

Anonymous said...

Aku rasa maklumat yang diberikan disni adalah berdasarkan fakta yang ada kebenarannya, tetapi mengapakah penradbiran PAS sekarang tak mau ambil tindakan langsung, awat tak pecayaka, pasai janggut dia tu panjang ka? Jangan la terpadaya wahai PAS sekalian yang ada di KHTP. Siasat la dulu buat enquiry, panggil balik AKTY tu Hishamuddin dan Abu Bakar, depa pun aku rasa boleh cerita panjang. Bukanka Hj Sobrie hampa tu dari Hitachi dulu, pi la tanya sikit, bukan nak kena duit pun. Repot polis pun ada, maknanya apa yang ditulis ni memang sahih. Tahniah DKS yang bijak mengupas dan mendedahkan pekung KHTP dibawah naungan PAS yang menyokong Al Juburi sebagai idola mereka

Anonymous said...

SPRM Kedah do tunggu apa lagi, boleh dah pi siasat orang yang disebutkan diatas ni, jangan dok lepak kat ofis di Aloq Staq saja, kalau rasa jauh, boleh mintak SPRM Penang yang ada kat Taman Selat tu tolong pi tengok sat, lagi pun AKTY ni aku tengok kat Internet alamat dia kat Prai, dekat jer dgn Tmn Selat

Anonymous said...

Berdasarkan gambar yang diberikan nie, memang nampak ada hubungan akrab antara mereka. Lagi satu gambar Hj Awang tu pun dalam bamgar dgn Razak Baginda kat London tu sekali sekala nampak juga macam Anwar Ibrahim, mungkin cakap pun klentong sama jugak. Noor Hakimi ni sekarang mungkin dah tak guna nama KHTP dan Pisco, mungkin guna nama company lain pulak. Depa dua orang ni nampaknya 'getting away with murder' dan control Kulim Technology Management Sdn Bhd (KTM) tapi ni bukan Keretapi Tanah Melayu. Depa ni la dak boleh dikategori dalam the untouchable sebabkan janggoat yang panjang dan semua staf bawah sangat takut hinggakan tak berani nak cakap sepatah pun walau pun tak puas hati dgn mangkuk dua org nie

Anonymous said...

bila bulan mengambang dikedah semua geng geng ktpc berlumba lumba nak buat hj.mengapa ya?tak paham la manusia mcm nie.
takkan nak berselindung disebalik title hj. kot.hancurlah ktpc,ceo dia pulak oooops sori bukan ceo dah ditukar kepada presiden nak follow US.manager kilang mana bleh manage ktpc,setakat kilang kecik je,maknanya management by chaos lah ktpc,lama lama lingkup.amin

Anonymous said...

kalau ini fitnah, sakitla kelak.

Mantan Perdana Menteri Malaysia

Mantan Perdana Menteri Malaysia

Anda mencari PEKRJAAN.....?

back to top