Monday, August 15, 2011

Alphard KCR484 Berlegar Di K Lumpur.....?

Toyota Alphard (White Pearl) KCR484 kenderaan 2nd hand kepunyaan KTPC dilihat berada di sekitar Kuala Lumpur bulan lepas…..? 

Polisi syarikat KTPC menyatakan bahawa hanya pemandu Kulim Technology Park Corporation (KTPC) sahaja yg diberi mandat boleh membawa MPV Toyota Alphard syarikat. Toyota Alphard ni yg dibeli secara 2nd hand (melalui kawan Hj Awang) la hanya digunakan utk membawa pelabur luar negara berpotensi yg selalunya diambil dari Penang Airport, Bayan Lepas hingga ke KHTP dan dibawa melawat kawasan KHTP serta tapak cadangan pelaburan. Ianya digunakan setelah MPV NazaRia milik syarikat KTPC telah didermakan kpd sebuah sekolah di Alor Star tahun lepas. NazaRia ni sebenarnya masih lagi dlm keadaan yg elok, tapi pengurusan tertinggi ‘the two Hj’s’ (Sobri & Awang) serta ‘the invisible hand of KTPC’ (Hj Annuar Mohd Saffar) dgn sendirinya telah membuat keputusan utk menderma NazaRia dan kemudian membeli Toyota Alphard (second hand). Hanya mereka sahaja yg tahu alasan mengapa kedua2 keputusan ini dibuat. 

Jika kita analisa dgn terperinci dan merujuk kpd posting artikel terdahulu, mungkin juga …..keputusan ini telah didorong oleh hasrat Tuan Hj Awang yg teringin utk menggunakan Alphard Paerl White pulak utk ditayangkan kpd orang kampungnya di Pendang pada Hari Raya Puasa tahun ini, setelah berjaya menayang Volvo hitam pada raya tahun lepas. Episod ni kena la kita sama2 tunggu pada sebelah petang 29 Ogos 2011, apabila semua staff KTPC dah balik (selalunya depa di KTPC kerja half day saja last day puasa). Apa pun staff KTPC tak perlu bersusah payah membuat intipan terhadap Hj Awang tahun ini kerana CCTV kan dah tersedia ada.
Maklumat di atas tu adalah mukadimah sahaja. Berbalik kpd tajuk di atas. Ceritanya, dikhabarkan oleh sumber dlman baru-baru ni (sebelum mula puasa), MPV Toyota ini telah dikesan berada di Kuala Lumpur (KL) sekitar The Zone (kepunyaan Dato K); dekat2 dgn KLCC. Polisi dan prosedur syarikat KTPC (lengkap dgn borang sekali) ada menyatakan hanya membenarkan Alphard berada di sekitar KHTP dan juga ke Penang Airport. Jadi, apa pula yg dibuat oleh pemandu Alphard kepunyaan syarikat KTPC ini di KL pada bulan lepas…..? 

Hasil kajian, pemantauan dan siasatan dijalankan telah mendapati ianya dibawa dari Kulim oleh Tuan Haji Ahmad Zaidi Md Zain (AZMZ) aka Mat Kelate di KTPC yg menjadikan kepala botak ala Kojak dan janggut panjang berkaler putih sebagai ‘trademark’nya. Beliau ialah Pengurus Kanan di anak syarikat KTPC, Kulim Technology Management, bertugas menjaga CREST (Machine Centre) di Techno Centre. Beliau juga adalah pengikut nombor wahid Tuan Haji Annuar Mohd Saffar (THAMS), bos beliau dahulu dan kini (mungkin juga selamanya), sejak dari zaman Technology Park Malaysia/TPM, Bukit Jalil, dan menjadikan trend membontoti bosnya kemana sahaja THAMS pergi hinggalah ke KHTP terkini. Seorang lagi kroni THAMS, Encik Najmi (ex TPM) juga berada di KHTP menjaga METEX Centre, juga sebuah Machine Centre, yg turut terlibat dlm kontroversi pembelian mesin ‘water jet’ yg masih belum selesai. Tapi jangan takut Encik Najmi, kerna tiada siapa dlm KTPC termasuk anda yg akan dipersalahkan (semuanya orang THAMS), dan kesalahan ini akan diletakkan atas kepala pembekal mesin tersebut, Asian Autotec (mengikut wahyu THAMS & tidak akan dibangkang oleh Tuan Hj Muhamad Sobri). Utk pengetahuan, satu lagi mat kelate (PAS) di KTPC ialah Encik Ibrahim Ahmad, Ass. Manager, Jabatan IT/e-mail bocor.

Memandangkan kaitan rapat AZMZ dgn THAMS, maka dgn senang beliau dapat menggunakan Toyota Alphard utk dibawa ke KL, dgn melepasi prosedur HR utk penggunaan kereta syarikat. Berbekalkan hanya dgn wahyu THAMS, semua prosedur boleh lepas di KTPC. Selalunya alasan AZMZ utk kerap ke KL ialah berjumpa dgn customer/client CREST sambil main golf percuma (client cover). Selalunya kalau kita yg ada mesin canggih ni, syarikat vendor termasuk dari KL yg akan mai jumpa kita di KHTP, Kulim utk buat business/job atau mintak quotation. Tapi sebaliknya dlm kes AZMZ, beliau pula yg kena datang ke KL jumpa client. Pelik jugak, jumpa client ker atau ambik duit tol (ang pow) utk bos hang…..? 

Kes ni juga menunjukkan ujudnya double standard apabila MPV syarikat, iaitu Toyota Alphard boleh sewenang2nya digunakan oleh AZMZ (tak payah isi borang pun, ambik kunci terus dari Kak Zaharah, HR), sementara kakitangan lain pula langsung tidak dibenarkan utk menggunakannya kecuali driver sahaja. 

Masa dulu2 Alfa yg kerap datang ke KL jumpa balaks, tapi sekarang Alfard pulak yg kerap ke KL. Ada2 aje la KTPC nie. 

SAMA JE LA; ALFA = ALFARD 

Siapa pulak yg ikut AZMZ ke KL sampai penuh Alphard tu…..? Tolong cari sat semua geng AZMZ utk kita expose kat sini atau pun adakah dia bawak family dia jalan2 & shopping di KL macam Tuan Hj Fithri jugak…..? Dia kan anak ramai, kena la guna Alphard, Kia Carnival AZMZ yg diberi oleh RAB Engineering (syarikat kroni THAMS dari Ipoh) semestinya disimpan dirumah (Taman Haruan) & belasah la kereta syarikat cukup2 utk ke KL.

8 comments:

MPV Kancel said...

bukan lagu tu.Hangpa tau apa.Depa guna MPV tu pi kat IJN big bos ada situ sedang sembuh.

Anonymous said...

aku agak depa ni pi KL ambik duit raya kat bos depa la, ambik siap2 sblm puasa sebab tak larat nak drive bila puasa

Anonymous said...

org kuat AZMZ di CREST ialah Sabri, dia ni mmg yg jenis loyal & tak banyak cakap, apa bos dia bagi tau, dia akan ikut. Semua boleh cover up di situ

Anonymous said...

Last year Awang bawa balik kereta VOLVO Datuk warna hitam, this year bawa balik Alphard putih pulak, baru org kampung terkeluaq bijik mata tengok

Anonymous said...

Kita kena tengok Jumaat depan adakah ada drama swasta di KHTP Business Centre parking untuk VIP. Adakah Alphard akan dibawa balik ke Pendang?. Hj Awang tak tahu pun pada tahun lepas hari terakhir bulan puasa, ada staff yg dok rekod semua aksi dia bawa balik Volvo, hinggakan sanggup dia tunggu sampai semua orang balik. Tu dia, tu la salah guna kuasa nama dia. Tapi kalau PAS buat semua OK, tak salah. Kunci kereta kat tangan dia, dia bos Admin & HR & Finance, jadi dia buat la apa yg dia suka

Anonymous said...

Bukan hari Jumaat ni bro, tu bagi org yg balik kg jauh2, tapi Hj Awang akan kerja pada hari Isnin, iaitu pada 29 Ogos ni. Hari tu berapa kerat staff saja yg ada di ofis tu, masa tu la pada sebelah ptg dia akan bawak balik Alphard Pearl White yg telah siap di servis & dicuci dgn rapi. Mestilah org kg kat Pendang kasi respect sama dia, memang anak harapan Pendang yg pandai kerja jaga Hi Tech. Atau pun bagi org Pendang yg dah baca artikel ni awai2 akan hanya tersenyum dan tersengih melihat gelagat Hj Awang yg gila glamer pada hari raya aiatu PAS yg tak sedar diri
PS: Hj Awang juga salah seorang peminat Anwar Ibrahim sama mcm Hj Sobri gak

Anonymous said...

ha! ha! ha! ALFA=ALFARD, tak patut sungguh hangpa ni

Anonymous said...

bro ari ni pon ada org ktpc pi KL, tapi tak tau la pulak naik alphard atau pun kereta lain, tau tau la pulak pi buat apa, ada jugak Hj2 yg pi hari ni khabarnya buka puasa ada org belanja nasi mandhi di al rawsha kg pandan, restoran arab

Mantan Perdana Menteri Malaysia

Mantan Perdana Menteri Malaysia

Anda mencari PEKRJAAN.....?

back to top