Posts Terkini

Tuesday, June 14, 2011

Usop Usin Ooo.... Usop Usin…..

Aku pi melepak kat air panas Lenggong baru2 ni. Saja nak terjah pasai Memali sikit sebab ada banyak perkara yg berlaku kat sana. Rata2 dok sembang pasai tak puas hati kat PAS. Ini yg buat aku syok nak menerjah.

Tengah dok syok korek maklumat, lain pulak cerita baru yg aku dapat. Jadi aku terpaksa tukar topic la sikit bab Memali ni. Cerita ni pasai SENATOR MOHAMMAD YUSUF BIN HUSIN….. tambahan pulak isu ni memang hangat dan membuatkan ramai dikalangan penyokong PAS di Memali bertambah hangat dan mula membuka pekong salahlaku PAS sedikit demi sedikit.

Kejadian ni berlaku sekitar awal tahun 2011 dan aku dimaklumkan dlm bulan Januari hari cuti umum.

Diceritakan oleh penduduk Kg Charok Putih, Sentorian Usop  Usin ni memang jenis keras kepala dan apa yg dicakap tak ada sapa pun boleh bangkang. Apa saja yg dia buat atau nak buat RM nombor satu. Masuk banyak tapi keluar tu jgn harap dari poket dia.

Pada hari kejadian, penduduk setempat menganggap longgokan batu2 di tepi markas PAS Kg Memali adalah utk membaiki mini tar yg tidak jauh dari situ yg juga jalan menuju masuk ke rumah Sentorian Usop. Penduduk kg merasa seronok dan bangga sebab sepanjang Kerajaan PAS perintah Kedah, inilah kali pertama mereka akan merasa sedikit kemudahan.  Terdapat beberapa kenderaan seperti backhoe, jeep, trak pick-up dan steamroll. Yg uniknya kelihatan tulisan “BINAK” tertera pada kenderaan2 tu.

Tapi sayang sejuta kali sayang. Bagaikan durian luruh menghempap bumi, harapan penduduk kg hanya tinggal harapan saja. Berlinang air mata melihat batu2 tu digunakan utk meratakan kawasan becak di halaman rumah Sentorian Usup. Kalau dilihat pada keadaan batu itu, memang benar dakwaan bahawa pihak BINAK telah melakukan kerja2 yg tak berbaloi dgn kos mereka. Di khabarkan BINAK terpaksa menanggung kerugian kerana terpaksa membawa backhoe dan steamroll hamper 100 kilometer dari Bukit Perak daerah Pendang ke Memali daerah Baling. Penduduk merasa amat kecewa.

Timbul beberapa persoalan yg ingin aku ketengahkan buat pembaca berfikir dan bagi komen dan kalau silap tu aku minta maap…..

1.       BINAK biasanya tak terlibat dgn pembinaan mini tar, apa lagi utk kerja2 langskap di mana2 rumah individu.

2.       Adalah tidak munasabah, pihak BINAK secara relahati datang dari jauh pada hari cuti umum semata2 melakukan kerja merata batu di rumah Sentorian Usup yg hanya melibatkan batu satu lori tayar eman. Kerja-kerja begitu, kalau di buat secara royong anak beranaknya pun sudah memadai. Tetapi pihak BINAK terpaksa datang ke rumahnya yg jarak hampir seratus kilometer. Aku difahamkan kerja semuanya selesai dlm masa satu jam saja.

3.       Upah yg BINAK dapat adakah berbalaoi dgn kos yg mereka keluarkan.....?
               i.         Sebuah trailer mengangkat jentera berat.
              ii.         Sebuat steamroll.
            iii.         Sebuah backhoe.
            iv.         Sebuah jeep.
              v.         Sebuah pick-up.
            vi.         Kos pekerja dan Penyelia.

4.       Kalau tak silap aku, biasanya BINAK hanya melakukan  kerja atas kelulusan tender yang dikeluarkan oleh mana2 pihak.

Inilah sebahagian dari apa yg telah Sentorian Usop buat. Kita perlu ingat selain dari jawatan Sentorian Usop selaku Setiausaha Badan Perhubungan PAS Kedah dan Senator, dia adalah PENGERUSI kpd Bina Kuari, salah satu anak syarikat di bawah PKNK, iaitu syarikat yg bertanggungjawab membuat jalanraya di Kedah, melakukan kerja2 meratakan batu di hadapan rumahnya di Kg. Memali.

Aku diberitahu bahawa telah banyak kes salahlaku dan salah gunakuasa Sentorian Usop Usin ni telah dibawa ke SPRM, tetapi sampai la senyap saja…..

Insyallah aka aku dedah banyak lagi…..

5 comments:

Anonymous said...

Tu diaaaa..... 'SUNGGUH KA' dah mula bongkar cerita kemungkaran YB Senator YUsuff Hussain, Setiausaha PAS negeri Kedah yang memang tok-tok menjadi orang kepercayaan Ustaz Azizan Razak MB Kedah.

Kita tembaaaakk... Jika SPRM tak mahu ambil tindakan kita bawa geng dalam PAS yang benci Ustaz Azizan kumpul depan pejabat SPRM. Ini bukan kerana marah kapada SPRM lambat siasat, tapi kerana kita nampak YB Yusuf Hussain terlalu melampau dan menindas penduduk dan mangsa di Memali. Duit Tabung Memali dia sapu berjuta ringgit. Sekarang Yusuff Hussain guna kedudukannya sebagai Pengurusi BINAKUARI sewnang-wenang mengarahkan kakitangan BINAKUARI harta BINAKUARI GLC Kerajaan/rakyat mengindahkan kawasan rumahnya sendiri di Memali. Sedangkan rakyat dan penduduk Memali melihat putih mata.

Mana janji Hj Hadi Awang yang nak pecat pemimpin PAS yang rasuah dan guna kedudukan untuk kepentingan diri?

AnaQarbana said...

Manusia...sama sahaja...
Sama ada UMNO...PAS...PKR...DAP...atau sesiapa sahaja yang tak beriman..
Sebelum dapat....kalau aku dapat akan aku buat.....%$#@^&*+?????!!!!...buat kerja kerana Allah, jihad fisabilillah...takutkan Allah....
Bila Dah dapat.....ini rezeki aku, usaha aku...halal...halal..mampuihlah hangpa...apa peduli aku...peluang datang untuk aku seumur hidup...ini cita-cita aku sejak di lahirkan...
Sapa tak kenal cop chin ni...lepas kes Memali dialah hero nombor wahid dalam PAS...disanjung...digelar panglima jihad setaraf dengan saidina OMar [kononnya] oleh PAS...ceramah sana...ceramah sini.....rupa-rupanya dia ni lebih dahsyat dari Iblis yang dia pernah kutuk semasa dia berceramah dulu....hebat...hebat inilah yang di kataka manusia....anugerah Allah....

liku perdana said...

puak pas sapu projek.puak umno sedekah jubok....kah kah kah kah

anakmelayukedah said...

Sinar 18 Jun 11 siar pengakuan Yusuf Husin yg dia di datangi SPRM. Bila aku tguk kenyatan dia dgn apa yg di dedahkan oleh penulis blog ni, jd aku pikiaq, sapa bodo antara Yusuf Husin dgn SPRM.Kata YH, SPRM dah puas hati bila dia berjaya buktikan yg dia tu beli 1 lori batu kasaran di Binak dgn harga RM 294.60.Kalau SPRM kata kes di tutup, habis tu yg penulis blog habaq Binak pi buat kerja kat rumah dia di Memali, macamana pulak. Dua buah loaded, satu buah backhoe, satu buah steamroll, landrover penyelia kerja, kos pekerja, dan kos minyak sapa tanggung. Yusuf Husin ka atau Binak. Kalau Yusuf Husin tanggung, dia kena bayaq lebih tiga ribu sewa latan tu saja. Tak kan dia nak bodoh kot bayaq kos bayak tu untuk kerja satu lori batu bernilai RM 294.60. Kalau Binak bayaq pasai apa pula perabih duit rakyat untuk Yusuf Husin. Bos Binak tu bahalol ka, pi buat kerja nilai tiga ribu, tapi ambil upah tiga ratus ringit. Kalau macam tu akau pun mau. SPRM tak tanya ka Binak sapa bayaq duit kerja dgn sewa jentera. Kalau tanya, Yusuf Husin tak bayaq, Binak yg tanggung, macamana boleh tutup kes. Hampa pun pakat dgn senator tu ka. Kata SPRM telus. Kalau macam ni, telus menatang apa.Aku minta MB siasat, Mat Sabu yg dok kata dlm Pas tak rasuah pun kena siasat. Jgn dok tipu rakyat. Sebelum p kat bersih KL, hampa bersih dulu kat Kedah ni. Aku malu la nak ngaku org Pas macam ni. Aku sokong anony di atas. Kita pakat himpun di pej Pas bt 9, kita belarak p pej SPRM Kedah. Bagi tau kata rakyat meluat sangat dah dgn perangai putaq belit depa tu.

Anonymous said...

pakcop nak mampus da... dia skg mcm cacing kepanasan da..tak leh duk senang dh...org kampong dh mula mual, jijik,muntah dh ngn sikap dia hanya org yang masih buta saja duk sanjung dia.. sapa yg duk sanjung dia lg tu hampa tunggu la turn hampa plak yg kena... begitulah yg terjdi pada setiausaha binak dulu,, duk sanjung2 sgt last sekali,,, dia pecat bih baru hampa tao.... palcop tu ibarat...anai2 dalam parti dan organisasi kalo tak sembuq ngn ubat anai2 habislah parti PAS.. dia punya keja jahat.. PAS juga yg dpt nama..

Mantan Perdana Menteri Malaysia

Mantan Perdana Menteri Malaysia

Anda mencari PEKRJAAN.....?

back to top