Wednesday, February 08, 2012

Kedah Terlalu Harap Kerajaan Pusat Tarik Pelabur.....

Hj Sobri, Presiden KTPC sekali lagi diberi teguran secara tidak langsung oleh MITI, apabila Datuk Mukhriz memberitahu bahawa kerja2 mempromosi pelaburan ke Kedah terutamanya untuk KHTP terletak 100% di bahu MITI. 

Maknanya Hj Sobri sebagai Presiden 100% tak buat kerja, maknanya yang dok pi melawat luar negara memang sah makan angin sahaja, terutamanya yg dianjurkan oleh sahabat dan Naib Presiden, Industri & Teknologi beliau iaitu Tuan Haji Annuar Mohd Saffar, sejak empat tahun kebelakangan ni. Baru2 ni pun masa perasmian 5S KTPC di KGCR, Hj Sobri dah kena tegur sekali sebab umum pelaburan di KHTP cecah RM6 billion tahun 2011, ni pulak dah kali kedua dah. Dalam bolasepak membawa makna 2 kad kuning, kalau ikut rule tu automatik dapat ‘red card’, kena keluar padang dah.

Mai kita layan Berita kat bawah ni.....


Kedah terlalu harap kerajaan Pusat tarik pelabur

26/01/2012 6:27pm


ALOR SETAR 26 Jan. — Kerajaan Kedah perlu membantu kerajaan Pusat turut memikul tanggung jawab mempromosikan pelaburan di negeri ini bagi meningkatkan pelaburan perkilangan di Kedah, kata Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir.


"(Kini) kerja-kerja untuk mempromosikan negeri khususnya negeri Kedah terletak hampir 100 peratus atas bahu kerajaan Pusat. Saya tak lihat kerajaan negeri (Kedah) begitu serius untuk melakukannya sedangkan kita mempunyai satu taman industri berteknologi tinggi yang dianggap antara yang terbaik, iaitu Taman Teknologi Tinggi Kulim,” katanya kepada pemberita selepas Program Perbadanan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) bersama Usahawan dan Pengeksport di sini hari ini.


Katanya, tiga projek pelaburan yang tertinggi di Kedah ialah Sony EMCS (Malaysia) Sdn Bhd dari Jepun dengan pelaburan semula berjumlah RM200 juta, Nichias FGS Sdn Bhd juga dari Jepun dengan pelaburan semula berjumlah RM143 juta dan Celestica Malaysia dari Kanada dengan pelaburan semula bernilai RM130 juta.


Beliau berkata, Kedah berada pada kedudukan kelapan dalam penerimaan projek-projek pelaburan perkilangan di Malaysia bagi tempoh Januari hingga November tahun lepas, jatuh daripada kedudukan ketujuh pada 2010.

"Sepanjang Januari hingga November tahun lepas, jumlah kelulusan untuk perkilangan di Kedah ialah RM1.557 bilion daripada 40 projek berbanding RM1.96 bilion sepanjang 2010. Itu adalah jumlah bagi pelaburan asing dan tempatan.


"Jumlah itu (2011) adalah untuk tempoh 11 bulan sahaja tetapi jika kita campur dengan jumlah kelulusan perkilangan pada bulan Disember pun, saya percaya ia tidak akan melonjakkan pelaburan Kedah pada kedudukan yang lebih baik,” katanya.


Katanya, beliau tidak dapat menyatakan dengan jelas sebab-sebab berlakunya kemerosotan itu tetapi akan meningkatkan daya tarikan Kedah sebagai destinasi pelaburan kepada syarikat-syarikat tempatan dan asing.

"Kita kena faham negeri-negeri lain yang selalu lebih berjaya daripada Kedah dalam menarik pelaburan adalah negeri-negeri yang mempunyai prasarana yang cukup iaitu dari segi lebuh raya, pelabuhan, lapangan terbang dan juga kemudahan lain seperti kemudahan institusi pengajian tinggi yang akan memudahkan syarikat-syarikat perkilangan tersebut.” "Sebab itulah negeri-negeri seperti Selangor, Johor dan Pulau Pinang selalu mendapat kedudukan yang tinggi,” katanya.

Untuk 2011, Mukhriz berkata Sarawak berada pada kedudukan teratas kerana pembukaan kawasan industri baru yang melibatkan pelaburan yang agak besar dan ada juga yang memerlukan tenaga elektrik dari sumber-sumber seperti projek Bakun.

Pada 2010, Sarawak berada pada kedudukan keempat. — BERNAMA


Dipetik dari UTUSAN ON-LINE

KTPC lebih2 lagi Hj Sobri..... kena la ambik iktibar dari ucapan Datuk Mukhriz ni. Rasanya patut Datuk Mukhriz ni pi pulaih telinga si Sobri. Kalau biaq lama nanti bertambah susut RM yg ada di KHTP sebab nanti si Hj Sobri ni gagau habuan kempen PRU13 utk dia bertanding.

4 comments:

Anonymous said...

memang betoi hj sobrey dok cari dana la ni utk nak start kempen kat SP, nak jadi calon sebab dia ada rekod cemerlang di KHTP membersihkan bangunan Biz Centre dari sarang labah2 (website) dan membersihkan mejanya hingga tiada apa2 fail pun samada berkenaan pelabur atau pun berkenaan kerja. 5S la katakan, bersih sebersihnya

Anonymous said...

terbaru Bosch Solar postpone investment kt Batu Kawan, so mungkin lagi susah nak dpt FDI utk tahun 2012 berdasarkan keadaan ekonomi semasa dunia. Hj Mat Brie amacam? sudahkan anda & KHTP bersedia atau pun hang dah siap2 telefon kt dato redza rafiq ncia mintak tulong?

Anonymous said...

awat semua org PAS ni suka makan gaji buta, kerja tak mau buat kat KTPC?

Anonymous said...

dengar crita baru yg chairman KHTP & si nuar safar ni pi UK dEaL baik punyer baru2 ni, kalu ada info silala bagi kat komen sini

Mantan Perdana Menteri Malaysia

Mantan Perdana Menteri Malaysia

Anda mencari PEKRJAAN.....?

back to top