Tuesday, April 12, 2011

Siri Pendedahan KTPC & KHTP : Episod Kereta Oh Kereta...

Aku agak teruja menonton TV3 Nightline semalam, add wartawan perempuan yg berani tanya soalan maut kpd Anwar Ibrahim.

Memang class la reporter ni.  Sepatutnya ada banyak lagi soalan yg patut ditanya oleh wartawan kpd beliau sebelum pilihanraya di Sarawak. 

Antaranya ialah:

  1. Bila nak buat ‘asset declaration’ seluruh keluarga beliau (termasuk anak, isteri, bapak, adik, abang dan saudara sebelah ipar)...?
  2. Dari manakah PR memperolehi sumber kewangan untuk membiayai pilihanraya negeri Sarawak...?
  3. Jika ada, sila berikan sumbernya samada dari dalam atau luar negara...?
Pertama kali kita ucapkan tahniah kpd ketiga2 pemandu F1 yg telah berjaya memenangi siri kejohanan Formula 1 di Litar Sepang pada 10 April 2011, iaitu Sebastian Vettel, Jenson Button dan Nick Heidfeld. 

Berbalik kita ke senario di KHTP sekarang, di mana pentadbiran penggunaan kereta syarikat akan kita kupas dan ini sebenarnya akan mencerminkan bagaimana pengurusan ni akhirnya boleh kita lihat sebagai kayu pengukur sejauh mana pengurusan KHTP dibawah ‘political appointment’ PAS berjaya mengkucar-kacirkan pengurusan kenderaan syarikat KTPC yg mana sebelum ni amat stabil di bawah jagaan HR Dept (Kak Zaharah).  Kisah yg akan dipaparkan ni boleh kita jadikan iktibar kpd semua.

Sobri ni taik lena macam pak
sedara dia jugak Jijan.
Apabila Hj Sobri mula ditugaskan di KHTP sebagai Exec Director, beliau tiba dgn kereta Perdana, dan apabila disuruh meletakkan kereta di hadapan porch, beliau dgn tersipu2 menyatakan bahwa ‘tak pa aku park kat belakang’.  Wah, org KHTP semua kata ni la contoh org yg bagus, tak sombong pun, letak kereta kat belakang, tak ekk pun…

Begitu juga Awang Hashim, yg datang dgn kereta Citroen, park kat belakang jugak, cakap pun masa tu slow saja.  Baguih depa ni, kata puak2 di KHTP masa tu.

Ni adalah senario pada sekitar bulan Jun/Julai 2008 (sori dah lupa, lama dah cerita ni).  Tetapi selepas saja dilantik sebagai Presiden pada bulan September 2008, dgn sebuah Toyota Camry warna hitam, (plet depan WQS) sebagai kereta syarikat, Hj Sobri ni dgn angkuhnya telah mengarahkan sebuah petak dicat di porch KHTP Business Centre untuk keretanya sahaja.  Pernah satu ketika En Zul, VP KTPC meletak kereta di petak itu (sebab kecemasan), dan akibatnya telah dipanggil oleh Presiden dan di beri amaran lisan.  Khabarnya En Zul sekarang ni tengah tunggu amaran dalam bentuk surat pulak.

Ni adalah satu contoh sikap angkuh yg ada pada pemimpin PAS negeri Kedah yg telah didemonstrasi dgn baiknya oleh Hj Sobri.

Syoknya Awang boleh
melancung.
Al kisah Awang Hashim pula, menggunakan kereta Perdana syarikat,  tetapi beliau kelihatan lebih ganas dari Hj Sobri, kerana ibarat ‘kera mendapat bunga’, habis digunakan dgn sepenuhnya.  Antara kisah yg menjadi sebutan di KTPC ialah beliau telah membenarkan isteri beliau ke pasar membeli ikan, dan terlupa pula mengambil ikan dari bonet kereta Perdana, hingga busuk dan terpaksa dibawa ke pejabat untuk dibersihkan.  Malah beliau juga suka mengambil kereta syarikat sesuka hati, termasuklah kereta Volvo syarikat dgn ikut suka beliau.  Dengar cerita, kereta Perdana yg gear box problem dan busuk ikan ni pun dah nak kena jual.

Menunduk aja Shiraz ni.
Seorang lagi pekerja suruhan merangkap balaci Annuar Saffar, iaitu Ahmad Shiraz juga telah melakukan perkara yg sama iaitu membawa kereta syarikat balik rumah, walau pun beliau tidak layak berbuat demikian.  Untuk pengetahuan yg budiman, perkara ni tidak pernah berlaku sewaktu pemerintahan sebelum PAS mengambil alih KHTP.  Malah kereta-kereta syarikat dijaga dgn rapi oleh HR Department oleh Kak Zaharah (memang cenge). Habis saja guna, mesti serah balik kunci pada HR, nak ambil pun kena isi borang, dan betul-betul nak guna baru boleh ambil.

Tetapi sekarang ni lain jadinya.  Mungkin Hj Awang kita tak tau, tapi perangainya sedang diperhatikan.  Kita ambil contoh, hari terakhir sebelum cuti hari raya puasa tahun lepas, beliau tunggu hingga semua org balik dari pejabat, dan dia bawa balik kereta Volvo (yg dulu Datuk Shukri pakai), tujuannnya tak lain dan tak bukan, untuk menunjuk kpd org kampung Pendang yg dia ada kereta mewah.  Ni lagi satu contoh perangai menunjuk-nunjuk org PAS yg ada di Kedah.  Dia mungkin tak tau, tapi pergerakan beliau sedang dipantau.

Terkini, Hj Sobri telah menderma sebuah kereta Naza Ria (yg digunakan untuk membawa pelabur berpotensi dari Penang Airport ke KHTP) kpd sebuah sekolah agama di Alor Star.  Naza Ria ni kereta yg baru dan adalah dalam keadaan baik.  Kini Hj Sobri dan Hj Awang telah membeli sebuah Toyota Alphard sebagai ganti.  Apa yg menjadi soalan ialah kenapa Alphard yg dibeli itu ialah Alphard recon/second hand dari seorang kawan (iaitu kawan kpd pengurus undang-undang KTPC, Sabki, yg juga Setiausaha Pemuda PAS Pusat).  Kalau ada duit, beli la yg baru punya.  Khabarnya tayar juga telah ditukar kpd tayar second hand.  Apalah nasib KTPC, dulu ada Rosly jaga kereta Volvo dgn tip top, la ni dapat kat depa, Volvo pun lingkup.

Maap Kahirul gambaq hang
blur sikit.
Seperti yg didedahkan sebelum ni, banyak kereta syarikat KTPC kini sedang ditender atau dijual oleh Hj Awang, termasuklah rangka motor buruk.  Seorang lagi VP yg khabarnya suka menunjuk-nunjuk kereta company ialah Tn Hj Khairul Fitri, ni termasuklah kereta Toyota Fortuner, kereta Honda CRV (sebelum dia serah kpd En Zul) dan juga kereta lain.  Katanya bini dia pun sama naik dok suka menunjuk kereta ni kpd org Kulim dan juga semasa ambil anak balik dari sekolah.  Pokoknya kalau kita berwang, beli la kereta sendiri, malu la sikit kat org Kulim yg amat maklum dgn senario ni, dari dulu hingga sekarang.

NILAH SECEBIS KISAH SALAH GUNA KUASA YG DIPAMERKAN OLEH MEREKA YG MENGGELAR DIRI MEREKA SEBAGAI ORG YG BIJAK DALAM SOAL AGAMA, SEDANGKAN SEBENARNYA MEREKA HANYALAH MANUSIA BIASA, APABILA DIBERI KUASA, MENJADI MABUK KUASA, HINGGA TAK KIRA APA YG BERLAKU DISEKELILING.

NI ADALAH CONTOH KECIL PAS DI KHTP.  ADA BANYAK LAGI KEPINCANGAN PENTADBIRAN DARI YG KECIL (SEPERTI KERETA) KPD YG  BESAR; YG SEDANG BERLAKU DI SELURUH KEDAH ANGKARA PAS, ANTARANYA DI MAJLIS PERBANDARAN KULIM, KUMPULAN LADANG KEDAH, KEDAH SATO, BDB, PKNK DAN KUIN.  DI HARAP RAKYAT SENUA JANGAN TERPEDAYA DGN MEREKA DI PILIHANRAYA AKAN DATANG.

Persoalan akhir dari aku...

Pada hari raya tahun ni, apakah jenis kereta syarikat yg akan dibawa balik oleh Tn Hj Awang Hashim untuk ditaygkan kpd org kampung setelah semua org balik pada sebelah petang tu...?  Kesian kat dia tiap-tiap tahun dok guna strategi yg sama, walau pun dia ada MBA dan degree.

Siapa-siapa yg ada jawapan sila beri komen dibawah.

13 comments:

Anonymous said...

NAK BUAT KERJA BUAT CARA
BERUK JAMBUL PUTIH

ps: HIDUP OMEGA
HANCUR HANCUR
HANCUR P'GAY'R

HIDUP OMEGA

Anonymous said...

salam bro DKS,

First gua rase blog lu ni berunsur fitnah & konspirasi semata-mata.Fakta yg lu post pun tak well established.Lu ni sebenarnye dr channel mane?

ps:hidup OMEGA
lalalalalalala

Anonymous said...

DKS good info. Setahu aku, semuanya adalah fakta dan bukan fitnah. Aku di KHTP akui apa yang bro tulis tu benar belaka, tiada yang tidak benar melainkan benar belaka.

Dedah lagi bro.

Anonymous said...

Cakap pasal kereta ni, aku dah lama dah nak habaq....Awang ni bkn setakat bawak keta show off kat orang kampung tapi guna keta syarikat bawak girlfren lagi....Aku masih ingat tahun lepeh, tak ingat lah bulan april kot...dia ada bawak girlfren tak tau lah pi mana. ambil suboh hari jumaat, hantaq balik hari sabtu, malam. Kalau hangpa nak tau, budak pompuan tu kerja kat KGCR...alah golf resort tulah apa lagi..Satu KTPC tau itu gf dia. Cuba jugak tengok tengokkan gerak geri VP di Golf tu jugak....aku selalu juga nampak dia berambik berhantaq minah yg sama bila pompuan ni kereta rosak (dan memanjang kereta kat workshop). sakan rajinnya dari sg Petani (rumah VP tu) pi kawasan Bertam baru pi balik Kulim pastu hantaq balik rumah pulak.....kami dah lama perati....balik malam malam, berdua duaan di ofis. Tengok jugak itemised billing VP ni. Tengok no siapa dia asyik call malam malam buta.....aku bukan apa...dah meluat...elok lah sekarang berebut siAwang dan Bakri nak kat pompuan tu...patutlah boleh cepat naik gaji, naik pangkat..

Anonymous said...

Memang betoi laporan ni. Kalau Hj Awang dan Hj Fitri ni ada duit, awat yang pi beli kereta Audi second hand? Beli la yang first hand, baru punya, tunjuk sikit kat orang Kulim & SP. Pasai girlfriend ni memang aku tak heran la. Semua ada sorang satu, hebat puak2 hj khtp ni. Aku nak nasihatkan bini depa masing2 agar check betoi2 bila depa pi KL tu, betoi ka ada meeting, kalau boleh mintak husband depa tunjuk surat meeting tu atau pun email. Depa memang sah juara kelentong, memang selamba saja boleh kelentong bini depa. Hj Sobri, Hj Awang, Hj Fitri, Hj Anuar, Bakri, Jali mempunyai persamaan iaitu ada girlfriend walau pun dah ada bini. Sebab itulah depa semua ni boleh jadi geng, apa tidaknya, semua satu kepala, topik yang mejadi perbincangan pun sama. Memang senang nak perati depa ni, tak sah kalau tiap2 bulan tak pi KL untuk meeting, sedangkan tak perlu pun pi tiap2 bulan. Kadang2 tu saja je apply nak pi seminar, tup2 kantoi dengan member yg nampak mereka ni bercouple attend seminar di KL. Haji oh Haji PAS, memang tak boleh nak buat apa dah, tunggu saja masa kehancuran kalau depa ni masih pegang KHTP

Anonymous said...

Bro DKS, depa ni memang muka tebai. Dah la dapat kreta company & minyak semua company cover, suruh pulak secretary pi claim mileage lagi. Hampa ni puak Hj2, saja nak bagi Kak Zaharah naik angin jer. Dah la kunci keta hampa pegang, macam la KTPC tak dak prosedur ISO cara2 nak guna keta company. Ohh aku lupa, sekarang tidak perlu lagi ikut prosedur dah. Sekarang ni tengok cara tadbir KTPC, ingat kat PAS.

Anonymous said...

salam bro DKS,

jangan la hangpa dok tudoh yg bukan2 kat puak2 HAJI bertaraf USTAZ ni.Takkan la depa nk buat benda2 hat yang tak elok kot.So bab kereta ni bagi la chance depa nk bawak.Klu x bawak pun nnt lama2 enjin rosak.Bila enjin rosak nk kena hantaq pulak kat workshop kroni2 depa.Pastu baru la senang skit depa nk adjust kamsen.

ps: pasni kereta rosak cari Awang.Kui kui kui

Anonymous said...

Rakyat Sarawak perlu menolak parti PAS sama sekali pada pilihanraya kali ini dan pada masa hadapan. Sejarah tidak akan sama sekali menipu ... kecuali parti PAS. Gerombolan inilah yang pernah menafikan hak rakyat Sarawak untuk menyertai Persekutuan Malaysia pada 27 Mei 1961. Tunku Abdul Rahman melalui penubuhan Jawatankuasa Perundingan Persekutuan Malaysia (JPPM) membawa gagasan ini ke Dewan Rakyat. Kesemuanya bersetuju kecuali parti PAS.



PAS menolak penyertaan Sabah dan Sarawak dalam pembentukan Persekutuan Malaysia melainkan jika dan hanya Indonesia turut sama menyertai pembentukan Persekutuan Malaysia 'Malaysia Raya'. Konfrontasi Indonesia melalui 'Ganyang Malaysia' adalah disebabkan pengaruh beberapa pemimpin parti PAS.

Dan kini, parti ini terhegeh hegeh mahukan rakyat Sarawak menyokong dan mengundi hanya semata mata mahu meluaskan pengaruh parti di Sarawak. Apa kebaikan dan jasa parti PAS selama ini kepada penduduk Sarawak?

ps/:Ingat haramJadah ingat PAS

Anonymous said...

Aku ni ingat2 lupa, bukan dulu ada cerita driver Hj Sobri sapu duit yang dia punya bos suruh pi repair kereta company. Hai kereta punya cerita la ni. Omar apa nama dia ni. Aku dengaq cerita HJ SOBRI dah kirim dia ni pi kempen kat Sarawak untuk PAS pada pilihanraya negeri selama satu minggu. Sapa yang tanggung tu? Tentulah KTPC, itu namanya apa? Melingkup duit rakyat la tu? Kedah Sejahtera kunun, manifesto dah laksana kunun, YB Amirudin tambah bini tu ada dalam manifesto hampa kot? Memang dasar tak tau malu, habih jahanam kereta company hampa lanyak bawak pi KL, kesian nangis Rosly tengok, dulu dia polish & jaga dengan baek

Anonymous said...

Apa nak heran bro, di Perlis pun Ustaz PAS dera budak umur 7 tahun sampai koma & mati, tapi Malaysiakini & Malaysianinsider tak cover pun, lebih lagi cover pasai kastam mati kat SPRM. Jadi apa nak heran HAJI bertaraf USTAZ di KHTP ni nampak saja alim, tapi alim2 kucing, ada lagi satu Haji yang dah jadi macam kadok naik junjung yang lupa disebut disini ialah Hj Shahiran, yang jugak dipromote dengan hebat oleh HJ Sobri (sebab dia penyokong PAS setia) walau pun Development Division tu dah ada Manager (Nazmi), promote jugak dia jadi Manager, la ni Manager ada 2, tapi kerja tak dak, last2 kena jaga 5S sahaja. Jangan la hampa semua dok kalut kat KHTP tu, kena la tunggu sat hingga pilihanraya sekali lagi, tu pun kalau UMNO Kedah boleh bangkit, tapi kalau macam la ni nampak Mukriz saja yg agresif, yg lain tu masih dok slow rock lagi, macam mana nak rescue KHTP bro?

Anonymous said...

Woi aku pun nak join sama, interesting jugak topik ni walau pun dalam kehangatan pilihanraya Sarawak. Aku juga ada dikhabarkan oleh orang KHTP kat aku, pada satu ketika bila banyak kreta company kena saman, last2 Hj Awang VP dah buat satu announcement bahawa semua saman atas kreta company akan dibayar oleh company aka KTPC. Sedangkan polisi terdahulu adalah sapa bawak dia la kena bayaq saman tu. Staf pun bertepuk tangan, Kedah Sejahtera depa kata. Tapi bila HR check balik rupanya dalam 10 saman tu 8 adalah dibawa oleh HJ Awang VP, patutla beliau beria-ia announce bahawa company telah baik hati dan akan menjelaskan saman2 tu. Moral of the story, org PAS di KHTP ni bila dah kena batang idung sendiri baru la nak kelepiaq. Cuba kalau dia tak kena saman, mesti punya suruh org yg drive tu bayaq saman. Amacam Pn Norizan Dolah, jangan la dok penin dalam bilik tu. Apa nak buat, rakyat Kedah kalih undi, semua orang merasa nikmat sejahtera. YB Amirudin & MB Kedah kata Kerajaan Negeri sekarang telah ditadbir dengan lebih baik di bawah PAS, betoi ka? Cuba-cuba la tengok pentadbiran huru hara KTPC ni sat

Anonymous said...

Malaysiadesigner.com menyediakan perkhidmatan kreatif seperti rekabentuk halaman web, halaman e-commerse, aplikasi web, perkhidmatan penyelenggaraan halaman web dan pelbagai lagi yang sesuai dengan perniagaan atau perkhidmatan anda pada harga yang berpatutan.

Kami menyediakan demo awal untuk anda tanpa sebarang bayaran.

Siap dalam 1 minggu.
Harga boleh dirunding.
Bayaran pendahuluan.
Pembayaran hanya dibuat setelah selesai.

http://www.malaysiadesigner.com

Anonymous said...

11 Mei ini maka genaplah usia UMNO 63 tahun sebagai sebuah parti politik yang berjuang mendukung cita-cita kebangsaan Melayu demi mengekalkan maruah dan martabat bangsa, agama dan Negara.

Sehubungan itu, Ibu Pejabat UMNO akan mengadakan sambutan sempena meraikan Hari UMNO tersebut dan orang ramai khususnya ahli-ahli UMNO dijemput untuk bersama-sama meraikannya.

Dalam masa yang sama juga, pihak media dijemput untuk membuat liputan sepanjang majlis tersebut berlangsung.

Sesungguhnya, kerjasama dan sokongan orang ramai dan pihak media amat disanjung tinggi dan dihargai.

Untuk makluman, Majlis Ulang Tahun UMNO Ke-63 adalah seperti berikut:

Tarikh: 11 Mei 2009 (Isnin)

Tempat: Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC)

Masa: 6.45 Petang

Aturcara
6.45 petang : Ketibaan tetamu/jemputan serta dif-dif kehormat
6.50 petang : Ketibaan Ahli-ahli Majlis Tertinggi
7.10 malam : Ketibaan YAB Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin (Timbalan Presiden UMNO)
7.15 malam : Ketibaan YAB Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak (Presiden UMNO)
7.18 malam : Solat Maghrib, Bacaan Yassin, Tahlil dan Doa Kesyukuran (Dewan Tun Razak 4)
8.30 malam : Solat Isyak
8.50 malam : Nyanyian Lagu ‘Negaraku’
Upacara menaikkan bendera diiringi Nyanyian Lagu UMNO ‘Bersatu, Bersetia, Berkhidmat)

9.00 malam : Ucapan YAB Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak (Presiden UMNO)
- Tayangan Video Klip Penerima Anugerah Tokoh Melayu Terbilang
- Penyampaian Anugerah Tokoh Melayu Terbilang
- Ucapan ringkas penerima Anugerah

9.30 malam : Jamuan
10.30 malam : Bersurai

***Pakaian: Batik/baju kebangsaan

http://umno-online.com

Mantan Perdana Menteri Malaysia

Mantan Perdana Menteri Malaysia

Anda mencari PEKRJAAN.....?

back to top