Posts Terkini

Monday, April 18, 2011

UMNO Kedah yang Lesu...?


Aku amat tertarik dgn tulisan Sungguhka dlm bloq dia pasai UMNO Kedah Bakal Terpalit Sejarah Hitam. Aku tak mau salahkan sapa2 dlm hal ni. Cuma aku minta PBUNK duduk sidang betoi2 muhasabah balik erti perjuangan UMNO tu. Yg lepas tu lepas laaa... Panggil balik semua KB minta surat tunjuk sebab kegagalan Bhg masing2.

Cerita Sungguhka tu pasai peringatan pada PBUNK apa yg akan berlaku pada mesyuarat salah satu Bhg di Kedah pada 11/6/2011 (kalau tarikh tu kekal). Cuma yg menarik minat aku adalah komen2 yg diberi dlm blog tu. Di bawah adalah antara komen2 yg dapat aku petik buat kita pikaiq sama2…:


Petikan luahan Suara akar umbi.

Sahabat ku; cerita UMNO di Kedah serupa sahaja. 5x2=5x2. Ramai orang dah tahu bahagian-bahagian yang kucar kacir. Dalam UMNO ada Ketua,Timbalan Naid sampai AJK. Termasuk Wanita. Pemuda dan PU#. Kemudian dibawah cawangan pula. Punca segalanya ialah salah urus dan salah tadbir Ketua Bahagian. Tak patut 100% salah Dato Bashah selaku Pengerusi Perhubungan. Ada ketua bahagian yang manis didepan yes ok. Tapi tak boleh diharap tikam belakang.

Apa pun Dato Bashah kena tegas juga dengan kaki pelingkup UMNO di bahagian ini. Terus terang lah bahawa UMNO di Kedah sedang dihampiri kemusnahan kerana adanya ketua bahagaian yang nampak hebat diluar tetapi umpama kereta kebal dalam funfair sahaja. Yang salah ialah kepimpinan UMNO iaitu Ketua yang hari itu terhegeh-hegeh tawar diri, tawar duit ringgit untuk jadi ketua. Kemudian apa jadi hari ini. Yang diketahui kepung menteri sana sini lobi projek. Yang UMNO berselerak.

Kenapa dulu UMNO Kedah steady sahaja walaupun ada bergolak dan berkocak. Sebab pimpinan dulu mempunyai nilai hati yang terbuka. Tak macam kini jadi Ketua Bahagian pun dah ego, somobong, besar kepala lagak mewah. Jaga kroni sahaja. Habis bolehkah menang PRU 13 nanti. Jawap lah sendiri... ingat pemgundi tinggal dalam hutan dan atas pokok lagi ke.


Petikan luahan AnaQarbana.

Dato' Ahmad Bashah hanya seorang ADUN tidak mempunyai kekuatan di Bhg ataupun di cawangan, tidak punya pengaruh kuat di kalangan Ketua Bhg yang rata-rata mempunyai akademik yang lebih baik darinya. Dato' Ahmad Bashah seperti keseorangan, tidak mempunyai support group, Dato' juga di lihat tidak tegas, tidak berani bertindak untuk memulihkan kekuatan serta perpaduan dalam UMNO Kedah.

Ketua-Ketua Bhg tidak memberikan tumpuan kepada politik ataupun pilihanraya...tumpuan mereka hanya kepada bagaimana nak kaya...bagaimana nak dapatkan projek...bagaimana nak jahanankan UMNO...bagaimana nak bagi kawan dalam UMNO mampus....kita tengok apa yang bahagaian buat untuk menghadapi PRU ke-13.....la ni depa dok segheniang sesama sendiri.....Takkan Tok Basaha kena letak jawatan kot dan lantik orang lain sebagai pengerusi baru.....bukan setakat ahli UMNO sahaja yang meluat kat UMNO...pengundi dan rakyat kedah dah meluat dengan UMNO kerana sikap kepimpinan dan pemimpin UMNO di semua peringkat yang tersangat ego...bodoh, bangang tak sedar diri..... kalau macam ni punya dok ada....maas depan UMNO......gelap...jalan mati di hadapan....awassssssssss.


Petikan luahan Gelombang biru merah kelabu.

Pimpinan UMNO Bahagian yang gagal atau jadi tunggul reput letak jawatan sahajalah. Lagi lama jadi penunggu pun lagi mudarat UMNO di Kedah. Termasuklah Dato Bashah pun kalau tak mampu nak bawa perubahan dalam UMNO lepaskan jawatan Pengerusi UMNO Kedah. Tak nampak apa-apa perubahan pun sejak dia ambil alih dari Shafie Afdal. Lebih kurang sama sahaja keadaan UMNO Kedah. Apa nak jadi ini kalau orang ramai dan rakyat jelata sudah hilang rasa hormat . Di bawah orang tak hormat lagi ketua cawangan. Ketua Bahagian pun serupa. Ketua UMNO Negeri pun macam itu juga. Betul sahabat pengkomen kata ketua bahagian bagi laporan tak betul. Barangkali Dato Bashah percaya 200% laporan itu. UMNO dan BN akan sapu bersih PRU 13 nanti. Mana-mana yg tak jadi calon pula sabotaj parti macam PRU 12 lalu. Ramai juga yg jadi ketua bahagian hari ini kaki saboraj masa pilihanraya lalu. Kami nak tengok UMNO gerak laju dan pantas bersemangat serta berkoran. Sebab hari tu hangpa yg gatai nak jadi ketua. Habis laaa awat tak pulun kerja.


Petikan luahan Mahawangsa.

1.       Umum mentafsirkan boleh dikatakan sebilangan besar pimpinan yang ada di Kedah dan bahagaian di Kedah sama ada ketua bahagian, wanita, pemuda dan puterinya ibarat MAHARAJA TIKUS yang sedang membaiki labu.

2.       Suasana selesa dan relek masih belum habis dgn enjoy atas nama jawatan yg disandang.

3.       Merasa amat yakin akan dapat tambah kerusi untuk menjadi kerajaan semula. Bimbang dan takut yg dikendung pun tercicir.

4.       Banyak program yg dianjur bukan UMNO punya. Lebih kepada tumpang tui agensi KEDA, KEMAS, JASA dan Pejabat ICU.

5.       Program politik UMNO tak ada. Pimpinan UMNO semua peringkat tidak ada idea untuk mengadkan program yg impaknya berbentuk raksaksa.

6.       Demokrasi dalam UMNO sudah mati. Ada ketua bahagian menghalang ahli drp bercakap memberi idea memberi kritik yg membina kearah kebaikan parti.

7.       Begitu juga UMNO Kedah langsung tak pernah mengadakan satu program dailog dan mesra dgn pemimpin sama ada cara terbuka atau tertutup untuk memulihkan semangat dan hala tuju parti.

8.       Seluruh p[impinan UMNO banyak bergantung pada tokoh dari pusat. Tokoh temnpatan negeri Kedah tidak main peranan.

9.       UMNO Kedah ada :
a.       menteri...Jamil Khir
b.      tim menteri....Johari baharom
c.       tim mneteri....Masitah Ibrahim
d.      tim menteri....Mukhriz Tun Mahadir
e.      Pegawai PM....Ghazali Ibrahim
f.        Pegawai PM.... Lat Sahriman
g.       MKT UMNO....... Aziz Sheh Fazir
h.      MKT UMNO....... Aziz Raheeem
i.         MKT UMNO .......Mahazir Khalid

10.   Yang begitu ramai tokoh hebat yg diatas apa mereka buat dan sumbang dan bantu UMNO Kedah. Atau pun UMNO Kedah tak pernah minta bantuan drp mereka. Dato Basha tak pernah buat team untuk kuat Kedah. Atau Dato Basaha jalan sana sini SOLO takut duit habis. Menafaatkan menerkam.

11.   UMNO Kedah ada lagi EXCO Pemuda. EXCO Wanita, EXCO Puteri. Apa mereka buat.Apa mereka rancang.Apakah kerja mereka cuma pergi mesyuarat dgn fail di Menara Dato Onn sahaja. Bila balik Kedah simpan dalam jubok kereta.

12.   UMNO Kedah ada aset yg cukop banyak bekas tokoh ternama dan hebat. Bekas MB. Mantan Mneteri Mantan MP dan Manta ADUN yang mempunyai rekod cemerlang. Perkasa sahaja yg banyak mengenang jasa TUN Mahatir. UMNO Kedah agaknya masih terasa dosa lama yg tak terampun.

13.   Jentera UMNO dibawah akar umbi dan bahagian masih lagi siap dan sedia. Siap tak bergerak. edia pun tak bergerak.

14.   Hubungan UMNO dengan kelompok luar cukup membimbangkan. Seolah UMNO berada di suatu pulau manakala kelompok masayarakat yg berada disatu pulau yang lain. Politk apa ini namanya.

15.   Pemimpin UMNO tidak peka dengan politik baru dan trend serta lanskap baru politik. UMNO nampak besar tapi makin mengecil dan menguncup kerana pemimpin tak ideal dan tak ada idea serta wawasan yg hebat dan hala tuju yg jelas. Masih SYOK SENDIRI.

Aku petik sikit komne2 tu buat puak2 UMNO Kedah terutamanya pada Pimpinan Tertinggi, 4 sayap dan ahli UMNO pikaiq, buka mata, buka minda, tanya diri sendiri “Adakah aku ni benar2 mahu memperjuangkan UMNO demi Agamaku, Bangsaku dan Tanahaitku….?” atau “Aku hanya ingin bersama UMNO demi harta, tahta dan perutku…”.

Jawatankuasa Bertindak UMNO Kedah:

1.       Penerangan : Dato’ Seri Jamil Khair (Menteri Agama Lantikan Senator)
2.       IT : Norasimah Md Nowar (Ketua Puteri Umno Kedah)
3.       Jalinan Rakyat : Datuk Maznah Abdul Hamid (Ketua Wanita Umno Kedah)
4.       Poster/Gerak Kempen : Badrolhisham Hashim (Ketua Pemuda Umno Kedah)
5.       Daftar Pemilih : Tajuddin Abdullah (Ketua Bahagian Sik)
6.       Pengundi Luar : Datuk Ahmad Lebai Sudin (Ketua Bahagian Pokok Sena)
7.       Agensi dan NGO : Datuk Seri Mahdzir Khalid (Ketua Bahagian Padang Terap)
8.       Sistem Blog : Datuk Nawawi Ahmad (Ketua Bahagian Langkawi)
9.       Kursus dan Latihan : Ali Yahaya (Ketua Bahagian Sungai Petani)
10.   Pembangunan : Datuk Johari Baharum (Ketua Bahagian Kubang Pasu)
11.   Kebajikan : Datuk Abdul Azeez Rahim (Ketua Bahagian Baling)
12.   Keselamatan : Datuk Mohd Shuhaimi Abdullah (Ketua Bahagian Jerai)
13.   Polling/Counting Agent : Datuk Mohd Rozai Shafian (Ketua Bahagian Pendang)
14.   Pengangkutan : Datuk Tajul Urus Mat Zain (Ketua Bahagian Merbok)
15.   Makanan : Abd Rahman Mahammud (Ketua Bahagian Padang Serai)
16.   Barong/Pondok Panas : Datuk Abu Hasan Sarif (Ketua Bahagian Jerlun)
17.   Isu/Risikan : Datuk Latt Shariman Abdullah (Ketua Bahagian Kuala Kedah)
18.   Tugas-tugas Khas : Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir (Ketua Bahagian Kulim/Bandar Baharu)

Adakah masih mahu LENA lagi…?

10 comments:

Anonymous said...

nak buat mcm mana kalau nama pun dah orang panggil mat le su?

penduduk LUNAS said...

UMNO Kedah perlu muka baru yang lebih berwibawa dan berkarisma. Pimpinan lama perlu bagi laluan orang baru, sampai bila nak menongkat langit. Perjuangan UMNO untuk agama, bangsa dan negara. Bukan untuk diri sendiri,keluarga dan rumahtangga. Kami golongan muda malu melihat UMNO Kedah yang pincang. Tiada apa yang boleh dibanggakan. Sesama ahli UMNO pun tak bersatu. Kami memang berharap UMNO / BN ambik balik Kedah tapi dengan senario sekarang, tak mustahil Kedah kecundang kepada pembangkang pada PRU-13. Dato' Mukhriz tolonglah pulihkan imej UMNO Kedah kalau mahu rakyat Kedah bersatu membantu UMNO/BN Kedah merampas kembali negeri kita.

Anonymous said...

selagi Bashah raja misai paria jadi pengurusi perhubungan jgn harap umno boleh ambil kembali kedah.Itu muktamad.Bashah ni layak jadi GAY saja.

Anonymous said...

selagi Bashah raja misai paria jadi pengurusi perhubungan jgn harap umno boleh ambil kembali kedah.Itu muktamad.Bashah ni layak jadi GAY saja.

Anak Sg Kob said...

Bila jadi pemimpin kenalah tunjuk tauladan nilai yg baik.Macam UMNO Padang Serai dengan cerita kena liwat,cekup khalwat dan bawa bini orang.Apa cerita.Rosak lah UMNO.Undur sahaja lah.Semua orang tahu dan jadi buah mulut orang.Kesian lah pada UMNO.

AnaQarbana said...

Saya tak ada idea untuk nak beri kan sumbangan kepada UMNO Kedah....kerana saya bukan orang politik..saya agak kesal dengan pandangan atau pun komen yang kadang kala streotype...contohnya..kedah memerlukan pemimpin kuad...kepimpinan di bhg juga memerlukan pemimpin muda...culan PRU akan datang juga hendaklah pemimpin muda...
persoalannya...siapakah pemimpin muda itu....cuba yang ada di peringkat ground di Bhg masing-masing berikan senarai pendek untuk sama-sama di bincangkan...jangan lah komen tiori saja....beriaknlah agak bernas sikit...kita nak tengok pemimpin muda yang di maksudkan tu......siapa...

Anonymous said...

Tuan AnaQarbana>Kalau di Padang Serai tokoh muda ialah Ketua Pemuda Bahagian Padang Serailah.Apa komen tuan.

DKS said...

Ketua Pemuda Padang Serai...? Totally out dari senarai...

Padang Serai akan senaraikan muka baru baik DUN mahupun Parlimen. Anak tempatan yg tak dak jawatan dlm UMNO Pdg Serai tapi amat pengaruh dan berjawatan tinggi.

Akan aku dedahkan bila tiba masanya. Kalau dedah awai, UMNO Pdg Serai ni memang menjadi lumrah bab cantas mencantas...

Manika Varagam said...

DKS: amboi gamak kata macam tu.kesian lah depa dah banyak buat pelaburan nak jadi ketua.DKS tolong beri 5 sebab kenapa dia tak layak selain drp KB Pdg Serai yg jadi cerita rakyat dijuburi.

DKS said...

Nak kesian apa Manika... pasai banyak buat pelaburan ni yg rosak. Bila jagi ketua... kutip balik pelaburan tu... si penyokong yg susah.

Bukan setakad 5 sebab boleh bagi, tapi bersebab... sebab... sebab... boleh kutip. Aku bagi 3 sebab utama aja la...

1. Taik nombot.
2. Kaki betina.
3. Spesis duit dulu baru kerja.

La ni memang dia bercita2 tinggi nak jadi calon memandangkan pertelingkahan KB dgn TBK dok tengak rancak. Kesempatan ni cukup licik dia rancang tanpa pengetahuan mangkok hayun tu.

UMNO Pdg Serai sesungguhnya dah HANCUR...

Mantan Perdana Menteri Malaysia

Mantan Perdana Menteri Malaysia

Anda mencari PEKRJAAN.....?

back to top